0
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

صف خرید و فروش در بازار سهام به چه معنی است؟

دسته بندی ها : بلاگ 30 مرداد 1399 زهرا جعفرزاده 3770 بازدید
صف خرید و فروش در بازار سهام به چه معنی است؟

صف خرید و فروش در بازار سهام به چه معنی است؟ قبل از اینکه دو مفهوم صف خرید و صف فروش را در بازار سهام توضیح دهیم، بهتر است اول عامل ایجاد کننده این دو را معرفی کنیم. در بورس مفهومی وجود دارد به نام «محدودیت دامنه نوسان» که ناظران بازار آن را برای هر سهم در نظر می‌گیرند.

محدودیت دامنه نوسان

گذاشتن این محدودیت باعث شده تا از نوسانات شدید و زیاد قیمت سهام در بازار بورس جلوگیری شود. این محدودیت برای سهام در بورس و همچنین فرابورس بین 5 درصد منفی تا 5 درصد مثبت نسبت به قیمت پایانی روز قبل در نظر گرفته می‌شود. مثلا اگر قیمت پایانی دیروز یک سهم 500 تومان باشد، قیمت پایانی امروز آن فقط می‌تواند بین 475 تومان و 525 تومان قرار گیرد و از این بیشتر یا کمتر نمی‌شود. به عبارتی قیمت پایانی روز گذشته هر سهم، مبنا یا صفر بازه نوسان قیمت آن در روز جاری می‌شود.

این محدوده برای سهام بازار پایه 3 درصد است. یعنی قیمت پایانی هر سهم در روز می‌تواند بین 3 درصد مثبت و 3 درصد منفی قیمت پایانی همان سهم در روز قبل، نوسان داشته باشد.

گاهی برای کنترل بازار و در شرایطی که افت شدید شاخص بورس وجود دارد، برای جلوگیری از ضررهای شدید، این محدودیت نوسان را کاهش می‌دهند. مثلا پس در برخی شرایط ممکن است، این محدودیت نوسان را به 2 درصد کاهش دادند تا بازار به روال عادی خود بازگردد.

در بازار بورس گاهی اوقات به دلیل تقاضای زیاد برای سهام یک شرکت، برای خرید سهام آن شرکت صف خرید تشکیل می‌شود و برعکس وقتی تقاضای فروش برای سهام یک شرکت بسیار بیشتر از تقاضاهای خرید باشد، برای آن سهم صف فروش تشکیل می‌شود.

 

به چنین وضعیتی که هیچ عرضه کننده‌ای وجود نداشته باشد و تقاضای خرید در سقف قیمت قرار داشته باشد، صف خرید سهام گفته می‌شود.

 

صف خرید و فروش در بازار سهام به چه معنی است؟

در سایت مدیریت فناوری بورس تهران به آدرس www.tsetmc.com میتوان با کلیک روی منوی دیده‌بان بازار ، لیست سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس را مشاهده کرد. هر نماد شرکت صفحه مخصوص به خود را دارد که با کلیک روی نام شرکت در دیده‌بان بازار یا با استفاده از ابزار جستجو (ذره‌بین سبز رنگ بالای سایت tesetmc.com صفحه آن نماد را پیدا کرد.
مثلا برای یافتن نماد شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق، کافیست بخشی از نام همین شرکت را در فیلد جستجو وارد کنید. با انجام اینکار نماد ثشرق برای شما نمایش داده می‌شود که با کلیک روی لینک آن، به صفحه این نماد وارد می‌شوید.

تقریبا در وسط صفحه‌ی نماد مربوطه که وارد آن شده اید دو کادر با عنوان خرید و دیگری با عنوان فروش وجود دارد. این همان دو بخشی است که سفارش‌های خرید و فروش سهام نمایش داده می‌شوند و همان سفارشاتی هستند که توسط کارگزاران یا توسط معامله‌گران در سیستم‌های معاملاتی آنلاین ثبت می‌شوند.

وقتی سهام یک شرکت دارای صف خرید باشد یا به عبارتی یک نماد دارای صف خرید باشد، کاملا واضح است که در کادر خرید، سفارشات خرید در حداکثر قیمت به تعداد و حجم زیاد ثبت شده است و طرف دیگر ، هیچ سفارش فروشی وجود ندارد.

صف خرید

 

برعکس وقتی سهامی دارای صف فروش باشد، در کادر فروش، سفارشات فروش در حداقل قیمت به تعداد و حجم زیاد قرار دارد و در طرف خرید هیچ سفارشی برای خرید ثبت نشده است.

 

صف فروش

 

صف خرید و صف فروش همیشه در بورس وجود ندارد و اینطور نیست که همه نمادها یا صف خرید داشته باشند یا صف فروش، بلکه گاهی اوقات این اتفاق می افتد و اتفاقی همیشگی نیست.

نکات مهم در زمان ایجاد صف خرید و فروش

  •  ایجاد صف خرید و صف فروش را نباید مبنای معاملات خود قرار دهید.اینکه یک سهم وارد صف فروش شده حتما دلیل بر این نیست که ارزش آن در آینده کمتر خواهد شد، یا ایجاد صف خرید برای یک سهم دلیلی بر بازدهی آن در آینده و افزایش قیمت آن نخواهد بود.
  • بسیاری از خرید و فروش‌ها در بازار سهام احساسی هستند و همین موضوع باعث ایجاد برخی از صف‌های خرید و فروش می‌شود و ممکن است پیش‌بینی‌ها را محقق نسازند.
  • در معاملات آنلاین، گزینه‌ای به اسم «حجم نمایشی» وجود دارد. اگر در این گزینه تعداد سهمی که وارد می‌کنید کمتر از مقداری که می‌خواهید به فروش برسانید باشد، زمانی که نوبت شما می‌شود همان مقداری که در حجم نمایشی وارد کرده‌اید به فروش می‌رسد و برای فروش بقیه سهم‌تان به آخر صف می‌روید.
راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه :