0
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

معاملات کد به کد در بورس چیست و چه تفاوتی با بلوکی دارد؟

دسته بندی ها : بلاگ 27 مرداد 1399 زهرا جعفرزاده 3290 بازدید
معاملات کد به کد در بورس

معاملات کد به کد در بورس چیست و چه تفاوتی با بلوکی دارد؟ در بازار سرمایه ایران ممکن است هر سهم چندین سهامدار حقوقی داشته باشد. هر کدام از این سهامداران حقوقی چندین کد حقیقی هم برای معاملات خود دارند. استفاده از این کدها و نحوه خرید و فروش می‌تواند سیگنال‌های خرید یا فروش را صادر کند. در واقع، سیگنال خرید وقتی صادر می‌شود که سهامدار حقوقی با کد حقوقی خود می‌فروشد و با کد حقیقی خود خرید می‌کند. با این حرکت سهامدار حقوقی احتمال می‌رود که برای سهم برنامه‌های خاصی داشته باشد.

معاملات کد به کد در بورس

با استفاده از این کدها می‌توانند سیگنال‌های خرید یا فروش صادر کنند که با دانش تابلو خوانی قابل‌تشخیص هستند. سیگنال خرید در این مواقع وقتی صادر می‌شود که سهامدار حقوقی با کد حقوقی خود شروع به فروش سهم می‌کند و با کد حقیقی خود شروع به خرید می‌کند در این صورت قیمت افت می‌کند. سپس با استفاده از کد حقوقی شروع به خرید سهم در بازار کرده تا جایی که قیمت سهم در بازار افزایش یافته و در نهایت بعد از رشد قیمت با کد حقیقی اقدام به فروش سهم می‌کند و به‌این‌ترتیب سود خوبی نصیب کد حقیقی خریدار می‌شود. همین حالت در جهت منفی و در هنگام کاهش قیمت نیز وجود دارد و می‌تواند در عرض چند ثانیه حجم معاملات را به‌شدت افزایش دهد.

معاملات کد به کد در بورس چیست و چه تفاوتی با بلوکی دارد؟

دلایل معاملات کد به کد در بورس

کد به کد کردن سهام در بازار سرمایه، هم توسط سهامداران حقوقی و هم حقیقی انجام می‌شود که می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد:

  1. جابجایی سهم برای شروع یک حرکت مثبت در سهم (قرارگیری سهم در کف حمایتی مهم) و یا حرکت منفی در سهم (قرارگیری سهم در یک مقاومت سنگین و مهم)
  2. فریب خریداران و فروشندگان و گمراهی آن‌ها در تابلو خوانی

 

شناسایی روند معاملات کد به کد سهام

تابلو خوانی بورس در سایت مدیریت فناوری بورس تهران ( tsetmc.com ) به‌عنوان یکی از مهم‌ترین روش‌های معاملاتی و تکمیلی در کنار تحلیل های بنیادی و تکنیکال، می‌تواند امکان رفتارشناسی و روانشناسی بازار را برای سرمایه گذار فراهم آورد. در معاملات روزانه، هنگامی که حجم معاملات در طی زمان‌های خاصی به‌سرعت افزایش می‌یابد و حالت غیر نرمال پیدا می‌کند، امکان انجام شدن معاملات کد به کد وجود دارد. برای این منظور، ریز معاملات روزانه در صفحه مربوط به هر نماد را می‌توان مشاهده کرد.

 

شناسایی روند معاملات کد به کد سهام

یک سهم خاص را که معاملات آن به‌صورت ناگهانی بسیار افزایش یافته در نظر می‌گیریم.

 

انواع کد به کد در بورس
همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینیم، در زمان مشخص و روی یک قیمت مشخص کد به کد انجام شده و پیش‌بینی می‌شود که سهامدار حقوقی برای سهم برنامه‌ی خاصی دارد. مسلماً با این نوع کد به کد، هدف آن نزول سهم و خرید در قیمت‌های پایین است.

نماد «خپارس» در اینجا به نظر می‌رسد که حقوقی سهم فروشنده بوده است و سهم را به‌ اصطلاح خالی کرده، اما داستان متفاوت است.

 

دلایل معاملات کد به کد در بورس

انواع کد به کد در بورس

همان طور که پیش تر هم اشاره شد، کد به کد کردن به شکل های گوناگون می‌ تواند انجام شود که شامل کد به کد از حقیقی به حقیقی، از حقوقی به حقیقی، از حقوقی به حقوقی و از حقیقی به حقوقی است که در ادامه به انواع آن خواهیم پرداخت :

  • سیگنال خرید : فروش با کد حقوقی و خرید با کد حقیقی در محدوده ‌های حمایتی که هدف حرکت رو به رشد در سهم خواهد بود.
  • سیگنال فروش : فروش با کد حقیقی و خرید با کد حقوقی در محدوده‌ های مقاومتی که هدف خالی کردن و فروش سهم خواهد بود.
  • خرید و فروش با کد حقوقی : که اهمیت موقعیت حمایتی سهم در آن زیاد است.
  • خرید و فروش با کد حقیقی : که اهمیت موقعیت مقاومتی سهم در آن زیاد است.

 

نکته

  • وقتی که در نمادی کد به کد صورت می پذیرد، تعداد خریدار و فروشنده هم تغییراتی پیدا خواهد کرد که بیانگر این است که معامله بین عده ای خاص صورت پذیرفته است، لذا هر زمان به این نتیجه رسیدید که در نمادی کد به کد سهام انجام شده است، حتما معاملات سهم را رصد کنید و به دنبال یافتن سیگنال خرید و یا فروش در سهم باشید، به خاطر این که درک کد به کد سهام در معاملات می تواند موقعیت های مناسبی را برای سرمایه گذار در بازار به وجود آورد.
  •  یکی از حائز اهمیت ترین حالت‌ های گفته شده، حالت کد به کد کردن در سهم از حقوقی به حقیقی است که باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد.
  •  با شناسایی کد به کدها و معاملات بلوکی به سادگی قادرید حجم هایی که به صورت صوری در بازار ایجاد می شود را تشخیص دهید و با دید باز معاملات خود را انجام دهید.

 

تفاوت معاملات کد به کد و بلوکی در چیست؟

معاملات بلوکی کارمزد کارگزاری ندارد ولی کد به کد کارمزد دارد. به همین علت معاملات کدبه‌کد مهم‌تر از معاملات بلوکی است.
کاربرد معاملات بلوکی فقط برای شاخص سازی است ولی هدف از معاملات کد به کد پیاده کردن برنامه‌های خاص است.
معامله بلوکی یک معامله در یک ثانیه است ولی معاملات کد به کد چندین معامله در یک ثانیه است.
همواره به یاد داشته باشید که… با توجه به اینکه کد به کد کارمزد دارد و مقداری پول از جیب بازیگردان خارج می‌شود، اینکه در سطوح حمایت یا مقاومت کد به کد صورت گرفته می‌تواند قابل اهمیت باشد. زمانی که در نمادی این نوع معامله انجام می‌شود تعداد خریدار و فروشنده نیز دستخوش تغییراتی می‌شود که نشان می‌دهد معامله بین عده‌ای خاص انجام شده است. بنابراین هرگاه به این نتیجه رسیدید که در نمادی کدبه‌کد سهام انجام شده است حتماً معاملات سهم را رصد کنید و به دنبال یافتن سیگنال خرید یا فروش در سهم باشید. چرا که درک کد به کد سهام در معاملات می‌تواند موقعیت‌های مناسبی را برای سرمایه‌گذار ایجاد کند.

سخن آخر
تشخیص به‌موقع معاملات کد به کد در بورس علاوه بر آن‌که از گمراهی سهامداران و به طبع آن از ضرر و زیان جلوگیری می‌کند، می‌تواند سیگنال‌های خرید یا فروش در یک سهم مناسب را نشان دهد که این مهم با داشتن دانش تابلو خوانی عملی است. هنگامی‌که در نمادی معامله کد به کد صورت پذیرد، تعداد خریدار و فروشنده نیز دستخوش تغییراتی می‌شود که نشان می‌دهد معامله بین عده‌ای خاص انجام شده و درک درست این موضوع می‌تواند موقعیت‌های مناسبی را برای سرمایه‌گذار در بازار ایجاد کند. به دنبال آن، مدیریت سرمایه مناسب هم می‌تواند ضامن بقا و ماندگاری سرمایه گذار در بازار بورس باشد؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود از این مباحث به‌عنوان اصول اساسی موفقیت در بازار استفاده شود.

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه :