0
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

صندوق قابل معامله ETF چیست و چه مزایایی دارد؟

دسته بندی ها : بلاگ 22 مرداد 1399 زهرا جعفرزاده 3044 بازدید
صندوق قابل معامله ETF چیست و چه مزایایی دارد؟

صندوق قابل معامله ETF چیست و چه مزایایی دارد؟ احتمالاً اصطلاح ETF یا همان صندوق‌ سرمایه گذاری قابل معامله را مکرراً از رسانه‌ها می‌شنوید که قرار است واحدهایی از آن از سوی دولت به مردم واگذار شود.

صندوق‌های قابل معامله برای اولین بار در حدود سال 1993 به بازار وارد شدند. از آن زمان تا کنون، این صندوق‌ها محبوبیت فراوانی پیدا کرده‌اند. بدین صورت که امروزه ETF یکی از محبوب‌ترین راه‌های سرمایه‌گذاری است. این امر در درجه اول به این دلیل است که صندوق‌های قابل معامله به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهند که اوراق بهادار متنوعی را خریداری کنند، بدون آنکه با سرمایه‌ زیادی صرف کنند و درگیری زیادی با معاملات داشته باشند.

صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (Exchange-Traded Fund) یا به اختصار ETF نوعی از اوراق بهادار است که خود شامل مجموعه‌ای از اوراق بهادار مانند سهام است که اغلب تابع شاخص‌های معین بازار سرمایه به حساب می‌آیند. البته ETFها می‌توانند در هر بخش صنعت سرمایه‌گذاری کنند یا استراتژی‌های خاص خود را داشته باشند. ETF از بسیاری جهات شبیه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک است. با این حال، ETF در طول روز در بازار بورس و معاملات (درست مثل سهام عادی) قابل معامله است.

 

 

صندوق قابل معامله ETF چیست و چه مزایایی دارد؟

ETF دولتی چیست؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری واسطه‌های مالی هستند که منابع مالی اشخاص و شرکت‌ها را جمع‌آوری کرده و در سبد متنوعی از اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌کنند. افرادی که سهام صندوق‌های سرمایه‌گذاری را خریداری می‌کنند، همان مالکان یا سهامداران هستند. مبلغ حاصل از سرمایه‌گذاری این افراد امکان خرید اوراق بهاداری از قبیل سهام یا اوراق بدهی را برای صندوق‌ها فراهم می‌آورد. یک صندوق سرمایه‌گذاری از دو روش، سرمایه‌گذار را به سود می‌رساند:

  • دریافت سود تقسیمی
  • افزایش ارزش خود اوراق

 

از طرف دیگر واحدهای این صندوق‌ها در طول روز همانند سهام در بازار معامله می‌شود و در طول ساعات و روزهایی که بازار باز است می‌توان اقدام به خرید و فروش یک یا چند واحد از سهام مربوط به صندوق کرد. همچنین مزیت معافیت مالیاتی بالقوه سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها و به نوعی کم هزینه‌تر بودن از دیگر ویژگی‌های این مدل سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه است. علاوه بر آن این صندوق‌ها می‌توانند ابزاری باشند که دولت را از بنگاهداری شرکت‌ها خارج کند.

«صندوق‌های قابل معامله» با تجمیع سرمایه سهامداران‌شان، سهام شرکت‌های مختلف را خریداری می‌کنند و یک «سبد سهام» تشکیل می‌دهند که معمولا تنوع قابل‌توجهی دارد.

 

 

شرایط خرید واحدهای صندوق ETF  “دارایکم”

  • هر ایرانی می‌تواند تا سقف ۲ میلیون تومان از واحدهای این صندوق خریداری کند
  • حداقل تعداد واحدهای قابل خریداری توسط هر نفر ۱ واحد و معادل ۱۰ هزار تومان
  • حداکثر تعداد واحدهای قابل خریداری توسط هر نفر ۲۰۰ واحد معادل ۲ میلیون تومان
  • واگذاری اولیه با سازوکار پذیره‌نویسی برای هر فرد دارای کد ملی امکان‌پذیر است
  • محدودیت سنی برای متقاضیان وجود ندارد
  • پذیره‌نویسی صرفاً شامل اشخاص حقیقی ایرانی بوده و اشخاص حقوقی نمی‌توانند در پذیره‌نویسی شرکت نمایند

 

نحوه خرید واحدهای صندوق ETF چگونه است؟

برای خرید واحدهای این صندوق دو راه کار وجود دارد:

راه اول: با استفاده از کد بورسی

به طور معمول برای سرمایه‌گذاری در بورس لازم است در سامانه سجام (سامانه جامع اطلاعات مشتریان) به نشانی ” www.sejam.ir ” ثبت نام نموده و با کد رهگیری که از سامانه دریافت می‌کنید به یکی از دفاتر پیشخوان مورد تأیید سامانه سجام مراجعه و احراز هویت نمایید. سپس در یکی از کارگزاری‌ها عضو شوید و نام کاربری و کلمه عبور برای دسترسی اختصاصی شما به سامانه آنلاین همان کارگزاری را دریافت نمایید. اگر قبلاً این مراحل را انجام داده‌اید یا قبلاً در بورس به خرید و فروش سهام پرداخته‌اید، نیازی به مراجعه مجدد ندارید و با همان سامانه می‌توانید در پذیره‌نویسی این صندوق شرکت کرده یا درآینده واحدهای این صندوق را معامله نمایید.

 

راه دوم: با استفاده از کد ملی

برای این‌که امکان استفاده همگان در این سرمایه‌گذاری تسهیل شود طبق مصوبه سازمان خصوصی‌سازی افرادی که کد بورسی ندارند می‌توانند با کد ملی و از طریق مراجعه به  درگاه‌های غیرحضوری و یا مراجعه حضوری به یکی از بانک‌های مسکن، سپه، صادرات، تجارت، ملی، کشاورزی، رفاه کارگران و شعب قرض‌الحسنه مهر ایران نسبت به پذیره‌نویسی اقدام نمایند. (اطلاعات مورد نیاز برای پذیره‌نویسی عبارتند از نام و نام خانوادگی، شماره ملی، تاریخ تولد، نام پدر، کدپستی، شماره تلفن همراه و شماره شبای بانکی است) افرادی که از طریق راه دوم اقدام به ثبت نام می‌نمایند جهت امکان‌پذیر بودن معاملات باید در فرصت مناسب نسبت به ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی اقدام نمایند.

مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله ETF

  1. معافیت مالیاتی معاملات واحدها
  2. افزایش نقد شوندگی واحدهای صندوق با وجود عملیات بازارگردانی
  3. تخصیص بهینه‌دارایی‏ها‌(متنوع‌سازی) با حذف هزینه و صرف زمان اندک
  4. سادگی، سهولت و سرعت در معامله
  5. کاهش زمان تصفیه نسبت به صندوق‌های فعلی
  6. خریدوفروش آنلاین واحدهای صندوق

معایب:

  1.  ETF های با مدیریت فعال هزینه بیشتری دارند
  2.  تنوع محدود ETF ها بدلیل تمرکز بر صنایع واحد
  3.  عدم نقدشوندگی مانع انجام معاملات میشود

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه :