0
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

حق تقدم چیست؟ و چگونه می توان آن را به سهم تبدیل کرد؟

دسته بندی ها : بلاگ 29 مرداد 1399 زهرا جعفرزاده 3946 بازدید
حق تقدم چیست؟ و چگونه می توان آن را به سهم تبدیل کرد؟

حق تقدم چیست؟ و چگونه می توان آن را به سهم تبدیل کرد؟ زمانی که یک شرکت بورسی تصمیم به افزایش سرمایه می گیرد و سرمایه خود را افزایش میدهد، به نسبت درصد افزایش سرمایه، تعداد سهام آن شرکت هم افزایش می یابد.

به منظور حفظ منافع سهامداران فعلی شرکت قانونی وضع شده که بر اساس قانون تجارت در صورتی که یک شرکت سهام جدیدی برای فروش منتشر کند، سهامداران فعلی در خرید این سهام جدید اولویت دارند. که به این اولویت در خرید سهام نسبت به سهامداران جدید، حق تقدم خرید سهام گفته می شود.
سهامداران شرکت های بورسی در مدت زمان افزایش سرمایه شرکت در مقایسه با بقیه سرمایه گذاران از اولویت برخوردارند، به این اولویت حق تقدم خرید سهام می گویند که از ریسک بالایی برخوردار است و دامنه نوسانات آن ۲ برابر سهام عادی می باشد.

بطور مثال اگر شرکت آلفا بعد از برگزاری مجمع عمومی فوق ­العاده تصمیم به افزایش سرمایه ۲۰% بگیرد، و شما دارای ۱۰۰۰ سهم از شرکت آلفا باشید، شما حق تقدم خرید ۲۰۰ سهم جدید به قیمت اسمی ۱۰۰۰ ریال را دارید. (۲۰۰=۲۰%×۱۰۰۰)

حق تقدم چیست؟ و چگونه می توان آن را به سهم تبدیل کرد؟

نماد حق تقدم سهام چیست؟

بعد از برگزار کردن مجمع شرکت یک نماد حق تقدم در بازار به آن شرکت اختصاص داده می شود تا سهامداران بتوانند از طریق آن نماد، حق تقدم های خود را بفروشند. بطور مثال اگر شرکت ایران خودرو با نماد خودرو به افزایش سرمایه بپردازد، نماد حق تقدم آن خوروح می شود.

نماد حق تقدم یک شرکت بورسی تنها در مدت زمان مشخصی قابلیت خرید و فروش خواهد داشت، نه همیشه.

براساس قوانین بورسی این بازه زمانی نباید کمتر از ۶۰ روز باشد و در صورتی بیشتر خواهد شد که این مدت زمان تمدید شود. در این دوره ۶۰ روزه افرادی که تمایلی به شرکت در افزایش سرمایه را ندارند حق خود را میفروشند و اشخاصی هم که در مجمع سهامداران نیستند می توانند این حق تقدم ها را خریداری نمایند.

اشخاصی که بعدا این حق تقدم سهام را خریداری نمایند، باید مبلغ اسمی سهم را به حساب شرکت واریز نمایند تا تبدیل به سهم عادی شود. البته خیلی از اشخاص هم این حق ها را مثل سهام عادی خرید و فروش می کنند و از نوسانات آن سود می برند.

 

نحوه تبدیل حق تقدم به سهم

چگونه حق تقدم را به سهم تبدیل کنیم؟ شما بایستی برای هر گواهی مبلغی معادل با ارزش اسمی، سهم به شرکت بپردازید که در ایران ارزش اسمی هر سهم امروزه ۱۰۰ تومان در نظر گرفته شده است تا در نهایت به ازای هر گواهی ۱۰۰ تومانی که برای آن پرداخت کردید یک سهم به شما اختصاص داده شود. چنانچه در زمان مشخص شده، ۱۰۰ تومان را بپردازید، افزایش سرمایه شرکت نزد سازمان بورس ثبت می شود، که پس از آن (حدود ۵ الی ۶ ماه بعد) حق تقدم های شما به شکل اتوماتیک تبدیل به سهام عادی می شوند.

البته همانطور که اشاره کوچکی داشتیم، فرآیند تبدیل حق تقدم به سهم زمانبر است و اغلب بین ۳ الی ۶ ماه به طول می انجامد. این را در نظر داشته باشید که چنانچه سهامداران تمایلی به شرکت کردن در افزایش سرمایه شرکت را نداشته باشند، قادرند حق تقدم خود را در بازار بورس به فروش برسانند و یا چنانچه مدت زمان تعیین شده برای تبدیل حق تقدم به سهام گذشته باشد (۶۰ روز)، برای آن دسته از سهامدارانی که اقدامی انجام نداده اند، شرکت خود به فروش سهام با قیمت روز اقدام خواهد کرد و اختلاف بین قیمت بازار و ارزش اسمی سهام را به حساب سهامدار واریز خواهد کرد و یا به حساب بورسی آن ها پرداخت خواهد کرد.

زمان خرید حق تقدم

حق تقدم استفاده نشده یعنی چه؟

اگر شخصی فرم شرکت در افزایش سرمایه را تکمیل نکند و حق تقدم خود را در مدت زمان تعیین شده نفروشد، به این حق تقدم ها، حق تقدم استفاده نشده می گویند که شرکت حق تقدم استفاده نشده را به روش حراج و از طریق آگهی ها می فروشد و مبلغ کارمزد فروش را از آن مبلغ کم کرده و باقیمانده آن را به حساب سهامداران واریز می نماید.

دامنه نوسان در حق تقدم

دامنه نوسان برای خرید و فروش نماد حق تقدم شرکت‌ها ۲ برابر دامنه نوسان سهام عادی است؛ یعنی یک نماد حق تقدم در طول روز می تواند مثبت ۱۰ درصد و منفی ۱۰ در صد نسبت به قیمت پایانی روز گذشته نوسان داشته باشد. پس افرادی که آن را خرید و فروش می کنند باید با این علم که ریسک این کار بیشتر از خرید و فروش سهام عادی است، این کار را انجام بدهند. چرا که در این حالت در طول روز در بیشترین حالت می تواند حدود ۲۰ درصد نوسان داشته باشد. در صورتی که این دامنه نوسان برای سهام عادی نزدیک به ۱۰ درصد است.

نحوه فروش حق تقدم سهم در بورس چگونه است؟

از آنجایی که ممکن است تعدادی از سهامداران تمایلی به شرکت در افزایش سرمایه نداشته باشند، بایستی امکانی برای عدم شرکت آن ها در افزایش سرمایه اتخاذ شود، از همین روی پس از برگزاری مجمع شرکت، یک نماد حق تقدم نیز در بازار برای آن شرکت باز خواهد شد تا سهامداران قادر باشند به وسیله آن نماد، حق های خود را بفروشند؛ به عنوان مثال چنانچه شرکت ایران خودرو با نماد خودرو افزایش سرمایه دهد، نماد حق تقدم آن خوروح است و به صورت جداگانه از سهم خودرو خرید و فروش خواهد شد.

چگونه حق تقدم بخریم و بفروشیم؟

معایب حق تقدم سهام چیست؟

فرایند پذیره نویسی عرضه حق تقدم زمانبر می باشد و اگر این احتمال رخ دهد که جهت قیمت در بازار تغییر کند و از صعودی به نزولی تبدیل شود زیان سنگینی را به سهامداران خود تحمیل خواهد کرد.
اگر سهامداران از پذیره‌نویسی حق تقدم خبردار نشوند و یا به دلیل ناتوانی مالی در پذیره‌نویسی شرکت نکنند، در اکثر مواقع به ضرر آن‌ها تمام می‌شود.

مزایای عرضه حق تقدم

الف- مزایای عرضه حق تقدم برای سهامداران

انتشار سهام جدید به قیمت پایین، قیمت بازار سهام را کاهش می‌دهد. اما اگر سهامداران حق خرید خود را استفاده کنند، زیانی از این لحاظ به آن‌ها وارد نمی­‌شود.
حق تقدم باعث حفظ تأثیرگذاری سهامداران فعلی بر روی مدیریت و تصمیمات شرکت، از طریق حق رأی در مجامع می‌شود.

ب- مزایای عرضه حق تقدم برای شرکت

عرضه حق تقدم باعث کاهش قیمت و درنتیجه موجب افزایش تقاضا برای سهام شرکت می‌شود.
به علت پایین بودن قیمت خرید حق تقدم، سهامداران از این قیمت استقبال کرده و باعث جذب سرمایه بیشتری برای شرکت می­‌شود.
انتشار حق تقدم، باعث کاهش نسبت اهرمی و افزایش ظرفیت استقراض شرکت می­‌شود.
تامین مالی از طریق فروش حق تقدم نسبت به فروش سهام عادی، هزینه بسیار کمتری دارد.

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه :