0
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

پولبک چیست؟ تفاوت پولبک و اصلاح قیمت در چیست؟

دسته بندی ها : بلاگ 16 مرداد 1399 زهرا جعفرزاده 2016 بازدید
پولبک چیست؟ تفاوت پولبک و اصلاح قیمت در چیست؟

پولبک چیست؟ تفاوت پولبک و اصلاح قیمت در چیست؟ کلمه پولبک در لغت به معنای بازگشت و عقب کشیدن و مترداف کلمه hook به معنی قلاب است. معنای دیگری که برای این کلمه می‌توان در نظر گرفت خداحافظی است. چراکه در این حالت، روند بعد از شکست سطح حمایتی یا مقاومتی معتبر خود، سعی می‌کند یک بار دیگر به آن سطح شکسته شده بازگردد. با شکسته شدن این خطوط و نقض آن‌ها، از اهمیت آن‌ها کاسته نشده؛ بلکه تغییر وضعیت می‌دهند و از مقاومت به حمایت و برعکس تبدیل می‌شوند.

معمولاً بعد از شکست خطوط حمایتی و مقاومتی، در ۶۰ درصد مواقع بازار متمایل به بازگشت مجدد به سمت حمایت و مقاومتی که شکسته شده دارد. تقریباً در ۷۰ درصد مواقع شکست‌هایی که با حجم بسیار بالا نسبت به میانگین ۳۰ روزه رخ می‌دهند، تمایل به پولبک پیدا می‌کنند؛ لذا این تفکر که الزاماً بعد از هر شکست معتبر، باید نیاز به پولبک باشد، درست نیست. این نکته را در نظر داشته باشید که پولبک حتماً نباید بازگشت دقیق به سطح شکسته شده باشد؛ بلکه نفوذ موقت به محدوده سطح شکسته شده هم پولبک به‌حساب می‌آید.

پولبک در واقع به حالتی گفته می شود که قیمت یک سهم خط روند را شکسته و دوباره به خط روند باز می گردد اما قادر به شکست آن نیست.

به پولبک اصطلاحاً بوسه آخر نیز گفته می شود چرا که برخلاف تصور عموم سهامداران که معتقدند بازار به یکباره آنها را غافلگیر کرده و فرصت ورود یا خروج نداده است، پس از اینکه خط روند نزولی یا صعودی سهمی شکسته می شود، بار دیگر به مقاومت یا حمایت شکسته شده باز می گردد و اصطلاحاً با آن خداحافظی می کند و به روند جدید خود ادامه می دهد.

پولبک چیست؟

 

پولبک به ۳ نوع داخلی٬ خارجی و عادی تقسیم بندی می شوند:

  1. پولبک عادی یا Normal Pullback : این نوع همان نوع نرمال است که بیشتر اوقات نیز آن را می بینید و به صورت ساده همان طور که در تصویر می بینید به سطح مقاومت یا حمایت برخورد می کند و دوباره به حرکت خود ادامه می دهد.
  2. پولبک خارجی یا Outside Pullbak : در این حالت به همان صورتی که در تصویر بالا مشخص است، قیمت سهم قبل از رسیدن به سطح حمایت یا مقاومت مسیر اصلی خود را در پیش می گیرد و به حرکت ادامه می دهد. این نوع pull back بیانگر بالا بودن تقاضا برای سهم در حالت های صعودی است و در صورت مشاهده این نوع pull back احتمال صعود قیمت بالا خواهد بود.
  3. پولبک داخلی یا Inside Pullback : این نوع از پولبک که سومین نمودار از سمت چپ در تصویر بالا می باشد یک مقدار خطر ناک می باشن، به خاطر این که بیانگر سردرگمی معامله گران در جهت نمودار است. به عنوان مثال در همین نمودار بالا همان گونه که ملاحظه می کنید قیمت مقاومت را رد کرده و به سمت پایین آمده و مجدد دوباره رشد کرده است٬ که اگر قدرت و تصمیم خریداران قاطعانه تر بود این اتفاق نمی افتاد و قیمت سهم بعد از برخورد به مقاومت رشد خود را ادامه می داد.

پولبک عادی (Normal Pullback)

پولبک نوع عادی، همان حالتی است که اکثر اوقات قابل‌مشاهده است. به‌صورت خیلی ساده در این نوع پولبک، قیمت به سطح مقاومت یا حمایت خود برخورد می‌کند و مجدد به حرکتش ادامه می‌دهد.

 

پولبک خارجی (Outside Pullbak)

در این حالت از پولبک، همان‌طور که در تصویر نیز مشاهده می‌کنید، قیمت سهم قبل از رسیدن به سطح حمایت یا مقاومت، مسیر اصلی خود را در پیش می‌گیرد و به حرکت ادامه می‌دهد. این نوع پولبک نشان‌دهنده بالا بودن تقاضا برای سهم در حالت‌های صعودی (و بالعکس در حالت‌های نزولی) است. در صورت مشاهده این نوع پولبک احتمال صعود قیمت در حالت صعودی بالا خواهد بود.

 

پولبک داخلی (Inside Pullback)

ازآنجایی‌که این نوع پولبک می‌تواند نشان‌دهنده سردرگمی معامله‌گر در جهت نمودار باشد، ریسک زیادی به همراه دارد. به‌عنوان‌مثال در نمودار پایین می‌بینید که قیمت مقاومت را رد کرده و سپس به سمت پایین آمده و مجدد رشد کرده است. اگر قدرت تصمیم خریداران قاطعانه‌تر بود، این اتفاق نمی‌افتاد و قیمت سهم بعد از برخورد به مقاومت رشد خود را ادامه می‌داد.

انواع پولبک

اصلاح قیمت چیست؟

سهام شرکت های مختلف در بازار بورس به طور کلی و از دید نموداری و تکنیکالی در روند صعودی یا نزولی هستند اما نکته مهم این است که سهم همیشه نزول یا صعود نمی کند و بصورت خط راست با زاویه ۴۵ درجه به سمت بالا در روند صعودی یا خط راست با زاویه ۴۵ درجه به سمت پایین در روند نزولی حرکت نمی کند بلکه بین راه اصلاحاتی نیز انجام می دهد و بصورت پلکانی حرکت می کند.

به خاطر داشته باشید که هیچ سهمی در بازار بورس برای همیشه صعود یا نزول نمی کند و پس از طی مدتی روند نزولی یا صعودی، تغییر روند داده و اصطلاحاً اصلاح می کند.

به عنوان نمونه سهم از قیمت ۲۰۰ تومان به ۱۵۰ تومان رسیده و بعد یک موج مثبت در نمودار آن شکل می‌گیرد و تا ۱۷۰ رشد می‌کند، سپس دوباره نزوبا افت قیمت مواجه می شود و افت سهم از ۱۷۰ به ۱۵۰ اصلاح سهم در روند نزولی نام دارد.

یا در نمونه ای دیگر سهمی در حال رشد است، مثلا از ۲۰۰ تومان به ۳۰۰ تومان رسیده و به خاطر جو روانی بازار و مقاومت‌ها و اینکه معمولا هیچ موقع صعودها شارپی نخواهند بود، استراحتی می‌کند و مثلا تا قیمت ۲۵۰ تومان پایین می‌آید که به این حالت اصلاح در صعود گفته می‌شود.

اصلاح قیمت چیست؟

تفاوت پولبک و اصلاح قیمت چیست؟

پولبک و اصلاح قیمت هر دو به معنی جابجایی روند است؛ اما این نکته را در نظر داشته باشید که بین این دو مفهوم یک تفاوت مهم وجود دارد و آن هم این است که پولبک ها موقت و اصلاح ها طولانی‌مدت هستند. پولبک ها نشانه‌ی از تغییر روند و تبدیل مقاومت‌های شکسته شده به حمایت و حمایت‌های شکسته شده به مقاومت هستند و اصلاح ها نشانه‌ی ادامه روند صعودی و یا نزولی در جهت ایجاد الگوهای پلکانی قیمت هستند.

مناسب ترین نوع پولبک کدام است؟

بهترین نوع پولبک آن است که به شکل ضعیف و کندی انجام شود. در اصطلاح به این حرکات Compression می گویند. در حقیقت ما یک سطح داریم که با یک یا چند کندل قدرتمند شکسته می شود. حال پولبکی که به سمت این سطح صورت می پذیرد، چنانچه حالت ضعیف و فشرده‌ ای داشته باشد، در وضعیت مناسبی برای معاملات ما قرار می گیرد.

 

 

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه :