0
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

علت ریزش قیمت سهام و افت بازار سرمایه چیست؟

دسته بندی ها : بلاگ 13 مرداد 1399 زهرا جعفرزاده 890 بازدید

زمانی که از نظر سودآوری عملکرد یک شرکت، بیشتر از انتظار فعالان بازار باشد، قیمت سهام آن معمولا باید رشد نماید. اما توجه فرمایید که این موضوع همیشه اتفاق نخواهد افتاد و حتی در خیلی از مواقع که درآمد بیشتر از انتظار توسط شرکت گزارش می‌شود، قیمت سهم کاهش پیدا می‌کند.

سرمایه‌گذاران باید پیش از سرمایه گذاری عوامل تاثیرگذار و دلایل افت و کاهش قیمت سهام را بدانند، زیرا گاهی اوقات آن دلایل شاید آشکار نباشد.

علت ریزش قیمت سهام و افت بازار سرمایه

 

شش دلیل اصلی افت ناگهانی و غیرمنتظره قیمت سهام:

 

۱. فروش بسیار زیاد سهام توسط سهامدار عمده

فروش بسیار زیاد سهام توسط سهامدار عمده از دلیل افت بازار سهام و قیمت سهام می باشد.زمانی که برخی از اشخاص حقوقی‌، سهام یک شرکت را خریداری می کنند، برای خود یک هدف قیمتی مشخص می کنند این هدف قیمتی بصورت یک محدوده قیمتی یا یک رویداد خاص برای فروش می باشد.

بطور مثال امکان دارد سیاست‌های یک سهامدار عمده به این صورت باشد که اگر سود عملیاتی شرکت مورد نظرش بصورت مداوم کاهش پیدا کرد اقدام به فروش تعداد زیادی از سهام های خود کند.

یا  مشخص می‌کنند اگر قیمت سهام از ۵۰۰ تومان بیشتر شد، زمان شناسایی سود است و منطقی است که میزان سرمایه‌گذاری‌ خود را در آن شرکت کاهش دهند.

البته دقت فرمایید که فروش سهام توسط سهامداران عمده، هزاران دلیل مختلف می تواند داشته باشد و اگر این فروش بصورت گسترده باشد و عرضه از تقاضا بیشتر شود قیمت آن سهام افت خواهد کرد.

چگونه از فروش گسترده سهام توسط سهامدار عمده مطلع شویم؟ این آمارها در سایت Tsetmc.com در صفحه نماد یک شرکت مشخص است.

 

۲. تأثیرگذاری اقتصاد جهانی بر بازار بورس

صنایع اصلی بورس ایران مانند سیمان، سنگ آهن، پتروشیمی‌، صنایع فولاد،‌ فلزات رنگی و سایر سرمایه‌گذاری‌های مرتبط که بالغ بر ۶۰درصد ارزش بازار را شامل می‌شوند، تحت تاثیر قیمت کالاها در بازارهای بین‌المللی و اقتصاد جهانی قرار دارند.

در نهادهای مالی مدیران حرفه‌ای قادر خواهند بود تا با تحلیل وضعیت آخرین قیمت کالا‌ها در بازارهای جهانی، قیمت و ارزش سهام شرکت‌های مرتبط داخلی را پیش بینی نمایند.

بر همین اساس است که حرفه‌ای‌ها از ریزش ناگهانی قیمت سهام در شرکت‌های بورسی، ضرر کمتری می‌بینند؛ چون با پیش‌بینی به‌موقع کاهش قیمت‌های جهانی سهام‌های مرتبط را میفروشند.

 

۳. تاثیر تحلیل‌ها و اخبار منفی بر افت بازار سهام و قیمت سهام

از دیگر دلایل افت بازار سهام و قیمت سهام می توان به تحلیل‌ها و اخبار منفی اشاره نمود. بعضی وقت ها یک خبرنگار، تحلیلگر یا یک رسانه که بیننده و مخاطب های زیادی دارد، درباره وضعیت یک صنعت یا شرکت، تحلیل یا اخبار منفی را منتشر می‌کند.

اطلاعات منتشر شده اگر مقدار کمی هم منفی باشد قادر خواهد بود بر نظر سرمایه‌گذاران تاثیر بگذارد، علی الخصوص افراد نوسان گیر که سرمایه‌گذاریشان کوتاه‌مدت و رفتارهای احساسی‌شان بیشتر می باشد.

انتشار این اطلاعات و تحلیل های منفی، باعث افزایش فشار فروش در معاملات سهام می شود و قطعا باعث افت قیمت سهم می شود.

اما انتشار این اطلاعات فقط سرمایه گذار خرد را تحت تاثیر قرار میدهد چون سرمایه‌گذاری که حرفه‌ای است می‌داند زمانی که تحلیل‌ها و اطلاعات منفی در مورد یک شرکت منتشر شود و در نتیجه آن قیمت سهم افت کند، ولی وضعیت بنیادی آن شرکت تغییری نکرده باشد، این تغییر قیمت فقط یک موقعیت خرید می باشد.

چون میداند قیمت دوباره به حالت اول خود برمی گردد زیرا پس از اینکه فشار فروش روانی ناشی از آن اطلاعات منفی کنار رود، قیمت سهم رشد خواهد کرد و در بیشتر مواقع تا سطح قیمت قبلی خواهد رسید.

 

۴. تاثیر عوامل اقتصاد کلان کشور بر افت قیمت سهام

عوامل بد اقتصاد کلان کشور میتواند دلیل افت بازار سهام و قیمت سهام باشد. شرکت‌ها از عوامل و متغیرهای کلان اقتصادی مانند مالیات، نرخ ارز، تعرفه بازرگانی، بهره، حامل‌های انرژی و…تاثیر میگیرند.

تحلیل‌گران با تجربه روند تغییرات متغیرهای کلان اقتصادی و تاثیر آنها بر صنایع مختلف را تجزیه و تحلیل میکنند و نسبت به خرید و فروش سهام در بازار سرمایه‌ اقدام می نمایند.

این افراد اکثر اوقات قبل از صعود یا سقوط ارزش سهام، سیگنال‌های موثر بر اقتصاد کلان را رصد میکنند و مانع از زیان به سرمایه‌شان می‌شوند. به‌ طور مثال افزایش زیاد نرخ ارز باعث رشد قیمت سهام در شرکت‌های صادراتی می گردد که به طور معمول هزینه‌های آن‌ها ریالی و درآمد‌هایشان ارزی میباشد.

 

تغییر در نرخ مالیات باعث تحول در بازارهای مالی خواهد شد و تصمیمات کلان بر کاهش یارانه‌های انرژی هم قادر است بر اقتصاد صنایع انرژی‌ بر مانند سیمان، فولاد، پتروشیمی و… تاثیر گذار باشد و قیمت سهام آن‌ها را با کاهش بسیار زیادی مواجه کند.

 

۵. تاثیر به وقوع نپیوستن شایعات بر افت بازار سهام و قیمت سهام

یکی دیگر از دلایل اصلی افت بازار سهام و قیمت سهام میتواند به وقوع نپیوستن شایعات باشد. در بعضی اوقات زمانی که یک شرکت طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، سودآوری دارد اما این میزان سودآوری در گزارش مالی اعلام شده، شایعاتی که وجود داشته را محقق نمی‌سازد.

بطور مثال شایعه شده که شرکت x در سه‌ماهه اول سال مالی، ۸۰۰ ریال سود خواهد ساخت ولی این اتفاق نمی‌افتد.

اینگونه شایعات می‌تواند یک تخمین غیررسمی در بازار باشد که فقط در مورد سود یک شرکت حدس می‌زند. اگر این شایعات مخصوصا بطور گسترده همه جا پخش شوند، تاثیرات بیشتری را بر روی قیمت سهام خواهند گذاشت.

 

۶. تاثیر عملکرد ضعیف شرکت بر افت بازار سهام و قیمت سهام

عملکرد ضعیف شرکت میتواند دلیل افت بازار سهام و قیمت سهام باشد. بعضی وقت ها افت قیمت سهام فقط از طریق شایعه ها و اینگونه عوامل اتفاق نمی افتد بلکه یک دلیل بنیادی وجود دارد.

بطور مثال نقدینگی شرکت به طرز قابل ملاحظه‌ای کم شده یا اینکه در صورت‌های مالی یک شرکت حاشیه سود خالص کاهش یافته است یا شرکت هزینه‌های عمومی و تولیدی خیلی زیادی را برای ایجاد یک محصول جدید پرداخت کرده باشد.

سرمایه‌گذاران حتما باید صورت‌های مالی شرکت را بررسی نمایند تا مشاهده نمایند پیش‌بینی‌های انجام شده محقق خواهد یافت یا نه. بررسی و تجزیه و تحلیلی وضعیت اقتصادی شرکت اهمیت بسیار زیادی دارد، چون دیر یا زود این وضعیت در قیمت سهام آن تاثیر خواهد گذاشت.

حتما به حاشیه سود خالص و هزینه‌های عملیاتی که در گزارش‌های سه ماهه و یک ساله در چند سال مالی بررسی شده اند توجه نمایید و همچنین موجودی نقدی شرکت را در دوره‌های قبلی و فعلی بررسی کنید.

 

کلام آخر

برای اینکه از پیش از سرمایه گذاری و خرید سهام عوامل تاثیر گذار بر قیمت آن سهام را شناسایی کنید باید آن را با استفاده از ابزار و روش های تحلیل همچون تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی بررسی و آنالیز نمایید.

اگر با روش های آنالیز سهم آشنا نیستید و همچنین فرصت یادگیری آنها را ندارید برای اینکه ریسک معاملات را کاهش دهید و از سود حداکثری این بازار بهره مند شوید روش غیر مستقیم سرمایه گذاری را انتخاب نمایید و از طریق شرکت های سبد گردان اقدام نمایید.

این شرکت های سبدگردان با کمک متخصصان و تحلیلگران حرفه ای بازار بورس به سرمایه گذاری می پردازند و از آنجایی که سود این شرکت ها در گرو سود و بازدهی سبد سهام سرمایه گذاران می باشد سعی بر انجام بهترین سرمایه گذاری را دارند.

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه :