آموزش نام نویسی در بورس

در حال حاضر برای نام نویسی در بورس اوراق بهادار و انجام معامله در آن مثل گذشته نیازی به حضور فیزیکی در کارگزاری نیست و شما با در اختیار داشتن اینترنت و لپ تاب یا گوشی همراه هوشمند قادر خواهید بود بهراحتی در کارگزاری موردنظر خود ثبت نام کنید. ما در این مقاله شما را مرحله به مرحله راهنمایی کنیم، اما قبل از شروع، مراحلی که باید بهصورت کلی طی شوند عبارتاند از :
- دریافت کد بورسی
- ثبت نام در سامانه سجام
- شروع معاملات
به خاطر داشته باشید که دریافت کد بورسی چه برای شخص حقیقی چه حقوقی کاملا رایگان است.
مدارک لازم برای دریافت کد بورسی اشخاص حقیقی:
اصل و کپی شناسنامه
اصل و کپی کارت ملی
تکمیل فرم احراز هویت اشخاص حقیقی
تکمیل فرم درخواست کد مشتریان حقیقی در بورس کالای ایران
شماره حساب بانکی و شماره شبای آن ( جهت واریز مبالغ به حساب شما پس از فروش سهام در آینده )
مدارک لازم برای دریافت کد بورسی اشخاص حقوقی:
کپی آگهی رسمی تاسیس شرکت
کپی روزنامه رسمی آخرین آگهی تغییرات
کپی اساسنامه شرکت
کپی شناسنامه و کارت ملی مدیرعامل و اعضای هیات مدیره بهصورت کامل
کپی روزنامه رسمی آخرین آگهی در خصوص اعضای هیات مدیره و دارندگان امضای مجاز
کپی صورتهای مالی که به تایید حسابرس قانونی رسیده باشد
تکمیل فرم احراز هویت اشخاص حقوقی
تکمیل فرم درخواست کد مشتریان حقوقی در بورس کالای ایران
پس از آنکه از طریق کارگزاری برای دریافت کد بورسی خود اقدام کردید، کارگزاریها مدارک و فرمهای مرتبط را برای صدور کد بورسی به سازمان بورس ارائه میدهند و کد بورسی شما معمولا بعد از سه روز کاری صادر میشود ( کد بورسی متشکل از سه حرف نام خانوادگی شما و عدد است) که با آن میتوانید خرید و فروش سهام خود را انجام دهید.
پس از ثبت نام در کارگزاریها و دریافت کد بورسی، اکنون باید در سامانه سجام (سامانه جامع اطلاعات مشتریان) ثبت نام کنید، اطلاعات خود را ثبت کنید و کد رهگیری ۱۰ رقمی خود را دریافت نمایید. سجام متعلق به شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه است که زیر نظر سازمان بورس برای ایجاد سامانهای یکپارچه و فراگیر و ارائه خدمات بهتر و سریعتر به سرمایه گذاران ایجاد شده است.
ثبت نام در سامانه سجام
ابتدا به آدرس سایت https://profilesejam.csdiran.com/ مراجعه کنید.
بر روی گزینهی ثبت نام کلیک کنید.
اطلاعات وارد شده در سامانه سجام میتواند متعلق به شخص شما بهعنوان “اصیل” باشد و یا اینکه ممکن است شما بهعنوان نمایندهی قانونی شخص دیگری اقدام به ثبت اطلاعات در سامانه کرده باشید.
نمایندهی قانونی ممکن است “ولی قهری“، “قیم“، “وکیل” و یا “وصی” باشد که در هرکدام از این حالتها نیاز به بارگذاری فایل نمایندگی وجود دارد. فراموش نکنید که نمایندهی قانونی باید خودش در سامانه سجام ثبت نام کرده باشد.
در مرحلهی بعد باید مبلغ ۱۰ هزار تومان بابت کارمزد ایجاد کد سهامداری و تخصیص اتوماتیک دارایی پرداخت کنید.
در فرم بعدی باید اطلاعات هویتی خود را منطبق بر شناسنامه و کارت ملی وارد کنید.
فرم اطلاعات ارتباطی نیز باید منطبق با کد پستی مندرج در کارت ملیتان باشد.
سپس در فرم بعدی کد بورسی (کد سهامداری) خود را وارد میکنید.
در صفحهی بعد، در فرم مربوط به اطلاعات شغلی، مواردی مانند عنوان شغل، تاریخ اشتغال، نام شرکت، سمتتان و نشانی و کد پستی محل کار خود را باید پرکنید.
در فرم اطلاعات مالی نیز باید وضعیت فعلی خود را بهصورت صحیح وارد کنید.
سپس نوبت به اطلاعات حسابهای بانکی فعالتان میرسد که این حساب باید مختص به شخص خودتان باشد. بعدها نیز میتوانید از طریق همین سامانه حسابهای بانکی جایگزین را معرفی کنید.
در انتها نیز در فرم تعهدات، باید صحت اطلاعات قبلی را تائید کنید و در صورت اشتباه هر یک از موارد را تصحیح نمایید.
پس از پایان ثبت نام در بورس، استعلام اطلاعات وارد شده توسط فرد از مراجع ذیصلاح گرفته میشود و پس از آن کد پیگیری ۱۰ رقمی برای شمارهی همراه وارد کرده در سامانه ارسال میشود. سپس باید برای اهراز هویت حضوری به نزدیکترین دفتر پیشخوان منتخب دولت مراجعه کرده و با ارائهی کارت ملی و شناسنامه و کد پیگیری ۱۰ رقمی مراحل نهایی را انجام دهید.
توجه: در سامانه سجام با مراجعه به قسمت مشاهده وضعیت و واردکردن شماره موبایل و شماره ملیتان میتوانید وضیعت خود را در مراحل ثبت نام در بورس مشاهده کنید.
پس از طی این مراحل، اکنون قادر هستید معاملات خود را در بورس اوراق بهادار آغاز کنید.
نظرات کاربران