0
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

مزایای سرمایه گذاری در بورس برای سرمایه گذار

دسته بندی ها : آموزش, بلاگ, ورود به بورس 30 تیر 1399 زهرا جعفرزاده 951 بازدید

بی‌شک یکی از انتخاب‌های مهم هر سرمایه‌گذار، انتخاب بازار مناسب برای سرمایه‌گذاری است. این بازار با توجه به ریسک‌پذیری فرد، میزان سرمایه و دانش و مهارت فرد، متفاوت است. در میان بازارهای موازی موجود، یکی از انتخاب‌های جذاب برای سرمایه‌گذاری، بورس است. ورود به بازار طلا و ارز با توجه به ماهیت پر ریسک و مبهم آن و نوسانات بالا، برای همه افراد جذابیت ندارد. بازار مسکن نیز به ‌واسطه مشکلات نقد شوندگی و دیر بازده بودن، در گزینه‌های اول مزایای سرمایه گذاری در بورس قرار نمی‌گیرد. چند مورد از مزایای سرمایه گذاری در بورس برای سرمایه گذار را میتوان این گونه شرح داد:

 

1- کسب سود

سهامداران از دو محل دریافت سود نقدی و افزایش قیمت سهام، سود بدست می‌آورند. به دلیل غیرقابل پیش‌بینی بودن رشد و افت قیمت سهام شرکت‌ها، نمی‌توان میزان سود احتمالی بورس را توضیح داد.

با این حال، در بورس پتانسیل زیادی برای کسب سود وجود دارد و به همین خاطر است که افراد بسیاری به سمت آن جذب می‌شوند. به دلیل وجود رابطه ریسک و بازده، احتمال ضرر سنگین نیز هست.

سود و زیان

 

2- برخورداری از حمایت قانونی

بورس بازاری قانونی است، بنابراین کلیه افرادی که در بورس سرمایه‌گذاری می کنند، از حمایت قانونی برخوردار هستند. سازمان بورس بر معاملات بورس تهران نظارت می‌کند و اجازه فعالیت به افراد حقیقی و حقوقی متخلف را نمی‌دهد.

3- حفظ سرمایه در مقابل تورم

با سرمایه‌گذاری مناسب و آگاهانه در بورس، ارزش دارایی افراد در مقابل تورم حفظ می‌گردد، زیرا فرد به نسبت سهام خود در دارایی شرکت سهیم است و با رشد ارزش دارایی های شرکت به مرور زمان، ارزش سهام فرد نیز افزایش می یابد.

بورس می‌تواند برای شما ثروت عظیمی ایجاد کند. در پتانسیل بازارهای مالی برای ایجاد ثروت شکی نیست، اما کسب ثروت از طریق سرمایه‌گذاری در سهام واقعا کار هرکسی نیست و نیاز به کسب مهارت و تجربه دارد.

حفظ سرمایه در برابر تورم

 

4- قابلیت نقدشوندگی

سرمایه شما قابل نقد شدن است. اگر شما برفرض مثال 10 میلیون تومان داشته باشید و آن یک کسب و کار راه‌اندازی کنید، در صورتی که تصمیم بگیرید کسب‌وکارتان را تعطیل کنید وسایل زیادی روی دست‌تان خواهد ماند (مثلا وسایل مغازه یا کارگاه یا غیره)

اما سرمایه‌گذاری در بورس فقط خرید برگه سهام است و اگر سهم درستی را انتخاب کرده باشید که نقدشوندگی بالایی داشته باشد، فورا می‌توانید سهام خود را بفروشید تا کارگزار 3 روز بعد، مبلغ حاصل از فروش سهام را به حساب بانکی شما واریز کند.

سرمایه‌گذاران بورس هر زمان که بخواهند می توانند سهام خود را فروخته و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، به پول خود دسترسی پیدا کنند.

قابلیت نقد شوندگی

 

5- امکان سرمایه‌گذاری با هر مبلغی

برای خرید سهام، محدودیت ریالی وجود ندارد و افراد با هر مبلغی، می توانند در بورس سرمایه‌گذاری کنند.

برای سرمایه‌گذاری در سهام، نیاز به سرمایه سنگین ندارید. حداقل خرید سهام در سیستم‌های معاملات آنلاین که امروز همه از آنها استفاده می‌کنند فقط 100 هزارتومان است. بگذریم از اینکه سفارش حضوری به کارگزار برای خرید سهام، هیچ حداقل قیمت وجود ندارد.

بسیاری از افراد هستند که 2 میلیون، 3 میلیون، 5 میلیون یا بیشتر پس‌انداز کرده‌اند و مایلند آنرا به گردش درآورند و از این طریق سودی نصیب خود سازند. با این مبالغ کم معمولا هیچ کسب‌وکاری نمی‌توان راه‌اندازی کرد و به همین دلیل است که بورس جای خود را در بین افراد زیادی که سرمایه کمی دارند باز کرده است.

امکان سرمایهی گذاری با هرمبلغ

 

6- مشارکت در اداره شرکت

سهامداران به نسبت سهام خود، مالک شرکت محسوب می‌شوند، بنابراین می‌توانند به همان اندازه، در تصمیم‌گیری درخصوص نحوه اداره شرکت، انتخاب مدیران و… مشارکت نمایند.

طبیعتا میزان سرمایه یک سهامدار خرد به آن اندازه نیست که بتواند وارد سهامداران عمده شرکت شود.

با این حال، خرید سهام شرکت به معنای مالکیت بخشی از آن شرکت است و تا زمانی که شخص آن سهام را نگهدارد، حق و حقوق یک سهامدار را خواهد داشت.

یک شخص عادی با سرمایه محدود نمی‌تواند شرکت بزرگی مانند شرکت پتروشیمی راه‌اندازی کند ولی با خرید سهام یک شرکت پتروشیمی یا هر شرکت دیگری، در سودآوری آن شرکت سهیم می‌شود.

مشارکت در اداره شرکت

 

 

 

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه :