0
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

بورس چیست و چگونه می توانیم در این بازار سرمایه گذاری کنیم؟

دسته بندی ها : بلاگ 9 تیر 1399 آی بورس 918 بازدید
بورس-چیست؟

همه ی ما کم و بیش با بورس آشنایی داریم یا اسم آن را بارها شنیده ایم. واژه بورس یک کلمه فرانسوی مربوط به قرن پانزدهم میلادی است و به معنای کیف پول است. در یک تعریف بسیار ساده، می‌توانیم آن را یک بازار در نظر بگیریم. همانطور که در بازار، انواع کالا در قبال پول معامله می‌شوند، در بورس دارایی‌های مختلفی معامله می‌شوند، با این تفاوت که می‌توانیم بورس را یک بازار رسمی و دائمی بنامیم. رسمی از این جهت که قانونی است و قوانین مخصوص به خودش را دارد و دائمی از این جهت که محدود به زمان خاصی نیست و به طور دائم فعال است.

تاریخچه بورس در دنیا

احساس نیاز برای ایجاد بورس زمانی شکل گرفت که عده ای از تاجران اروپایی از از داد و ستد های خود زیان دیدند، بنابراین به فکر راه حلی افتادند که  بتوانند جلوی این ضرر را بگیرند و یا آن را به حداقل برسانند همین امر باعث شد که تعدادی از تاجرین عده ای دیگر را در فعالیت های خود شریک کنند با این روش احتمال سود و زیاد با آنها تقسیم می شد.

انقدری این کار با موفقیت و رضایت همراه  بود که به تدریج هر تاجری سعی می کرد تا فعالیت های تجاری خود را با این روش ادامه دهد؛ نکته ی مهم اینکه این روش برای افرادی که فعالیت های بزرگ اقتصادی انجام می دادند ضروری بود که بسیاررضایت بخش و مطلوب تر بود.

 

تشکیل اولین شرکت سهامی ماسکوی Muscovy

بعدها یعنی در سال 1553 میلادی یک شرکت سهامی به نام ماسکوی در روسیه تصمیم گرفت بدون اینکه آفریقا را دور بزند کالاها را از شمال اروپا به شرق آسیا و چین ببرد احتمال انجام این کار با زیان همراه بود به همین علت تجار سرمایه این کار را تامین کردند و هر کسی به اندازه ی سرمایه خود در سود و زیان شریک شدند که رضایت و موفیت به همراه داشت.

رفته رفته با افزایش داد و ستد ها و نیاز به سرمایه ی زیاد و شرکای زیاد که هر دوموجب سودآوری  می شدند باعث پیدایش مراکزی شد تا ارتباط بین تاجر و سرمایه گذار را فراهم کند. این مراکز بعدها به بورس معروف شدن

تاریخچه بورس در ایران

و اما تاریچه بورس در ایران  به سال ۱۳۱۵ بازمی‌گردد که به درخواست دولت ایران، شخصی بلژیکی به نام “وان لوترفلد” در این مورد بررسی‌هایی انجام داد و اساسنامه آن را نیز تهیه کرد.بانک ملی ایران نیز به طور هم زمان به عنوان سازمان متولی امور پولی کشور، مطالعاتی در این زمینه انجام داد، اما به دلیل شروع جنگ جهانی دوم انجام این کار متوقف شد و با 26 سال  تاخیر یعنی در سال ۱۳۴۱، كميسيوني با حضور نمايندگان وزارت دارايي،وزارت بازرگانی و بانک توسعه صنعتی و معدنی ایران تشکیل و موافقت نامه اولیه تاسیس بورس تنظیم شد.

در اردیبهشت سال  ۱۳۴۵ لایحه قانون بورس اوراق بهادار در مجلس شورای ملی به تصویب رسید. به دنبال آن، اما در عمل به دلیل آماده نبودن بخش صنعتی و بازرگانی، اجرای این قانون تا بهمن ۱۳۴۶ به تعویق افتاد.

در نهایت بورس اوراق بهادار تهران از پانزدهم بهمن ۱۳۴۶، فعالیت خود را به‌طور رسمی با پذیرش سهام بانک توسعه صنعتی و معدنی ایران به عنوان بزرگترین مجتمع واحدهای تولیدی و اقتصادی آن زمان و سپس سهام شرکت نفت پارس، اوراق قرضه دولتی، اسناد خزانه و اوراق قرضه عباس‌آباد آغاز کرد

حجم معاملات در بورس اوراق بهادار تهران تا سال ۱۳۵۷، از ۸۳ میلیارد ریال به ۱۵۰ میلیارد ریال افزایش یافت. طی پانزده سال فعالیت آغازین بورس، در مجموع سهام ۱۰۵ شرکت در بورس پذیرفته شد

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه :