0
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

پرکاربردترین اصطلاحات و مفاهیم بورس (بخش دوم)

دسته بندی ها : بلاگ 8 تیر 1399 آی بورس 1606 بازدید
اصطلاحات-بورس

آشنایی با اصطلاحات و مفاهیم پرکاربرد بورس یکی از ضروری‌ترین مواردی است که هر سرمایه‌گذاری باید انجام دهد. شاید بتوان گقت قبل از هر چیز و در گام اول باید این اصطلاحات را باید یاد گرفت و با آنها آشنا شد. اصطلاحاتب همچون EPS ، DPS و نکاتی کلیدی و بنیادی درباره ی در آمد و یا سهم بازار و البته نمادهای معملاتی و شرایط و وضعیت آنها. در ادامه به چند اصطلاح پر کاربرد خواهیم پرداخت.

 

  • EPS

EPS خلاصه  اصطلاح Earning per share  یا سود هر سهم است. هرگاه کل سود پس از کسر مالیات را به تعداد سهام تقسیم نماییم، سود هر سهم به دست می آید.

EPS پیش بینی شده : عبارت است از سود هر سهم که شرکت برای سال مالی پیش رو پیش بینی میکند.

EPS تحقق یافته : عبارتست از سود هر سهم که در دوره مالی گذشته به هر سهم تعلق گرفته است.

تعدیل EPS : تعدیل به این معناست که سود پیش بینی شده کمتر یا بیشتر از مبلغ پیش بینی شده درامد است.

eps چیست؟

 

  • DPS

کلمه dps مخفف عبارت dividend per share است. dps آن قسمتی از eps است که بین سهامداران تقسیم می شود. درصد سود تقسیمی یا dps در بین شرکتها متفاوت است. شرکت‌ها سیاست‌های متفاوتی درخصوص تقسیم سود دارند. برخی ترجیح می‌دهند بیشتر سود سهام را بین سهامداران تقسیم کنند. اما برخی دیگر درصد کمی از سود را تقسیم کرده و بخش عمده آن را به تأمین نقدینگی مورد نیاز برای انجام طرح‌های توسعه‌ای، اختصاص می‌دهند. حال اینکه چه مقدار از eps به عنوان dps بین سهامداران تقسیم شود، در مجمع شرکت تصمیم گیری می شود.

Dps چیست؟

نکات مهم در مورد DPS

معمولا شرکتها همه سود خود را به عنوان dps بین سهامداران تقسیم نمی کنند. بلکه مقداری از آن را نزد خود نگه می دارند تا بر حسب شرایط و نیاز خود از آن استفاده درست بکنند.

هر شخصی که در هنگام مجمع شرکت سهامدار است، سودی که به عنوان dps در مجمع تصویب می شود به او تعلق می گیرد. پس حتی اگر فردای مجمع سهام خود را بفروشد نیز dps یه او تعلق می گیرد.

شرکتها طبق قوانین بورس ۸ ماه زمان دارند که سود نقدی سهامداران را پرداخت کنند. بعضی از شرکتها این سود را زود و بعضی نیز خیلی دیر پرداخت می کنند.

 

  • درآمد باقی مانده

درامد باقی مانده بخشی از درآمد شرکت است که بین سهامداران ولی به عنوان ذخیره انباشته شده برای رشد شرکت یا استفاده از ان در موارد اضطراری نگه داری می شود.باقی مانده سود تقسیم نشده ، مازاد درامد ذخیره نیز می نامند.

 

  • سهم بازار

سهم بازار نشان دهنده سهم یا درصد فروش محصولات آن شرکت در مقایسه با کل فروش آن محصول توسط سهم تولید کنندگان است.

 

  • نماد معاملاتی باز و بسته

پس از انکه شرکت های سهامی عام در بورس پذیرفته شدند برای اینکه اوراق سهام انها در بازار بورس قابل داد و ستد باشد باید نماد معاملاتی انها در تابلو بورس باز شود. پس از باز شدن نماد معاملاتی، خرید و فروش سهام به طور مرتب و روزانه انجام می شود. حال اگر مدیران شرکت بخواهند هرگونه تغییری در اصول اساسی شرکت ایجاد کنند باید نماد معاملاتی شرکت در تابلوی بورس بسته شود وامکان داد و ستد سهام منتفی گردد و متوقف شود. این تغییر می توتند شامل EPS ، تغییر محل شرکت ، افزایش سرمایه یا هر تغییر دیگری می باشد.

 

  • سهام فعال

سهامي است كه به طور مكرر و روزانه مورد معامله قرار مي گيرد وبا اين ويژگي ، از سهامي كه نيمه فعال است و كمتر مورد معامله قرار مي گيرد ، متمايز مي شود .

سهام شركت هاي بزرگ ومهم مي بايست سهام فعال باشند به خصوص شركت هايي كه نسبت به تحولات اقتصادي وسياسي حساس هستند و بنابراين در معرض تغييرات ناگهاني قيمت قرار دارند .

 

  • سهام غیر فعال

اين سهام به ندرت در بازار مورد خريد وفروش قرار مي گيرد ، هرچند در شمار سهام فهرست شده است. سهام غير فعال ، سهامي است كه به سختي خريدار يا فروشنده اي براي آن ها يافت مي شود . اختلاف بين قيمت خريد و فروش چنين سهامي ، ممكن است بسيار زياد باشد .

 

  • بازار حساس

بازار سهامي كه به تحولات سياسي واقتصادي نظير بودجه سالانه ، رشد نامطلوب صنعتي ، حذف يا مقرارت نظارت بر قيمت ها، تغيير دولت و امثال آن به شدت واكنش نشان مي دهد ، بازار حساس نام دارد .

 

  • بازار ضعيف و كم رونق

بازار ضعيف به بازاري گفته مي شود كه خريداران اندكي در آن حضور داشته باشند. دراين بازار قيمت با اندكي فشار فروش رو به تنزل مي گذارد.

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه :