0
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

تالار بورس چیست؟ کارگزار چه وظایفی دارد؟

دسته بندی ها : بلاگ 8 تیر 1399 زهرا جعفرزاده 1063 بازدید

تالار بورس چیست؟ کارگزار چه وظایفی دارد؟ تالار بورس یکی از اصلی ترین مولفه ها در بازار بورس است که بارها این نام را شنیده اید. تالار بورس جایی است که کارگزاران به خرید و فروش سهام میپردازند که به دو بخش تالار اصلی و تالار فرعی تقسیم می شود. همچنین برای آگاهی مردم در تالار بورس تابلویی نمایانگر قیمت لحظه ای هر سهم می باشد.

تالار اصلی:

تالار اصلی بورس، تالاری است که شرکت هایی که توانسته اند خود را با قوانین سازمان بورس وفق بدهند به آنجا راه پیدا می کنند.

تالار فرعی:

تالار فرعی بورس، تالاری است که شرکت ها ابتدا در آن پذیرفته می شوند و در آن تالار آزمایش می شوند اگر توانستند خود را با قوانین وفق دهند در تالار اصلی پذیرفته می شوند.

تالار بورس

 

کارگزاران بورس:

شرکت هایی هستند که افراد برای خرید و فروش سهام باید به آنها مراجعه کنند که به دو دسته دولتی و خصوصی تقسیم میشوند.

درواقع کارگزاران واسطه بین سهامداران وشرکت های حاضر در بورس می باشند.

حجم سرمایه ی سرمایه گذار :

به عبارتی در انتخاب کارگزار باید دقت نمود که کارگزار برای چه مقدار سرمایه هایی کار میکند و آیا سرمایه ما در حدی است که کارگزار برای ما معامله کند .اصولا کارگزاران به نسبت حجم سرمایه افراد انها را در اولویت قرار میدهند . فرضا کارگزاری که اکثر مشتریان ان دارای سرمایه های بالای ۱۰۰ میلیون تومان باشند برای سرمایه گذار با سرمایه ۱۰ میلیون مناسب نیست.

تعداد مراجعه کنندگان به کارگزار : به این معنی که آیا کارگزار فرصت رسیدگی به درخواستهای همه مشتریان را دارد . چرا که در غیر این صورت شاید به علت عدم فرصت کارگزار برای انجام درخواستهای خرید و فروش مشتریان درخواست ما به روزهای بعد موکول شود و این مسئله با توجه به ارزش زمان در معاملات بورس ممکن است موجب از دست رفتن برخی فرصتها شود.

رتبه کارگزار از نظر حجم خرید و فروش :

هر چه رتبه کارگزار از نظر حجم معاملات بالاتر باشد نشاندهنده فعالیت بیشتر ان کارگزار می باشد و نکته مثبتی به حساب می آید به شرط اینکه مورد اول یعنی حجم سرمایه سرمایه گذار رعایت شود پس بهتر از میان کارگزارانی که سرمایه ما با سرمایه مشتریان آنها همخوانی دارد کارگزاری را انتخاب کنیم که دارای حجم معاملات بیشتری باشد یا به عبارتی فعال تر باشد.

وظایف کارگزار

  •  انجام معامله
  •  اداره حساب سرمایه گذاری اشخاص
  •  مشاوره و راهنمایی و معرفی شرکت برای پذیرش در بورس

 

 

وظایف کارگزار بورس

معیارهای انتخاب کارگزار:

  •  قابلیت انجام سریع سفارش مشتری
  •  داشتن اطلاعات مربوط و کافی
  • داشتن سیستم های اطلاعاتی و کنترلی مناسب

خریدار و فروشنده:

که می توانند افراد حقیقی و حقوقی باشند. یعنی همان صاحبان سرمایه و نقدینگی که می توانند ، مردم عادی یا یک شرکت خاص ویا حتی یک بانک خصوصی یا دولتی باشند.

فهرست رسمی بورس:

شرکتهایی که قابلیت معامله شدندر بورس را دارند در  این فهرست موجود می باشند. صدها شرکت در کشور با موضوعات مختلف فعالیت می کنند، اما در بورس فقط شرکت هایی حضور دارند  که صلاحیت تصویب شده و نام آنها در فهرست رسمی بورس درج شده است.

 

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه :